صمیمیترین دوستان و آشنایانمان، آنهایی که بییشترین و محرمانهترین اسرار زندگیمان را پیششان میگوییم اگر کمتر از تلفن همراه هوشمند شخصیمان اطلاعات راجعبه ما نداشته باشند بیشتر ندارند ما تمامی رموز حسابهای کاربریمان و حتی دلنوشتهها و یادداشتیهایی از شخصیترین اتفاقات روزمرهمان را در آن ذخیره میکنیم چراکه مطمعن هستیم این اسرار برملا نخواند شد اما آیا واقعا چنین است؟ بنظر شما تلفنهای همراه همانقدر که ما فکر میکنیم امن میباشند ؟ عقل حکم میکند که در این زمینه بیشترین اطلاعاتی را که میتوانیم جمعاوری کنیم و با علم کافی از این موضوع خود و اسرارمان را در بستر شبکههای اجتماعی رها سازیم با ما در این مقاله همراه باشید تا شما را در این موضوع آگاه سازیم
علی رغم این که سازندگان اپلیکیشنها شرایط واضح و شفافی از مجوزهای لازم برای جمع آوری؛ ذخیره و استفاده از دادهها را برای مخاطبانشان توضیح میدهند, کاربران در تائید و رد این مجوزها حساسیت ویژه ای نشان نداده و عمدتا بدون توجه به لزوم صدور این مجوزها اقدام به تائید کلی لیست آنها می نمایند. به عنوان مثال مجوز دسترسی به دوربین و میکروفن گوشی موبایل، برای اپلیکیشنهایی مانند واتس آپ و اینستاگرام ضروری میباشد، زیرا در غیر این صورت امکان خدمات رسانی وجود نخواهند داشت، ولی مجوز استفاده از مکان یاب برای یک اپلیکیشن بازی و سرگرمی ضرورت چندانی ندارد. بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که نگاه کاربردی تری به این فضا دارند؛ پیشنهادات هوش مصنوعی را به توصیههای انسانی ترجیح می دهند؛ چرا که این پیشنهادات کاربردی احتمال خرید کالاهای غیر ضروری را در دراز مدت به حداقل می رساند.
در زبان ماشین روشهای متعددی برای یادگیری وجود دارد، مثل طبقه بندی ، دسته بندی ، رابطه دادهها و یادگیری تقویتی که درفیلتر و تجزیه و تحلیل داهها به سیستمها کمک میکند. در یادگیری تقویتی ( Reinforcement Learning) ماشین مانند کودکی در مواجهه با آزمون و خطاها پاداش دریافت می کند که این دریافت پاداش یا عدم پاداش موجب بهبود عملکرد سیستم می شود. لمس یک لایک (Like) معمولی یا کلیک بر روی لینکهای پیشنهادی درواقع همان پاداش سیستم است که پیغامی درباره علاقمندیها و اولویتهای بعدیتان به عامل RL منتقل می کند. در واقع الگوریتم های هوش مصنوعی (AI)
به فعالان پشت صحنه در جمع آوری منبع عظیمی از دادههای شخصی سازی شده کمک خواهد کرد تا فضای کلی شبکه اجتماعی مخاطبان ساخته شود و کاربران را بر اساس میزان توجه و تعاملشان رتبه بندی میکند. حال وظیفه اصلی الگوریتمهای هوش مصنوعی جدی تر شده که با ارتباط بین دادههای کاربر و هم چنین دادههای جمع آوری شده از دوستان و اعضای خانواده به یک دسته بندی نهایی برای ارائه بهترین پیشنهاد به کاربر برسد. بنابراین مثلا فیس بوک بدون نیاز به شنیدن مکالمه شما با دوستانتان، می تواند کالایی که به تازگی آنها خریداری کرده اند را به شما پیشنهاد دهد.
آنچه که اغلب دیده میشود این است که کاربران فضای مجازی به صورت ناخواسته و ناخودآگاه اطلاعات دقیقی از خصوصیات شخصی وعلاقه مندیها و یا حتی نیازمندیهایشان افشا می کنند که تلفنهای هوشمند همراه با صدور مجوزهای قبلی صادر شده از سوی کاربر؛ نسبت به ذخیره آنها اقدام می کنند. این مجوزها به کوکیهای اول شخص و شخص ثالث این اجازه را می دهند که جزئیات مشخصی از تعامل مخاطبان با فضای مجازی را ذخیره و یا این اطلاعات را به مقصد مشخصی ارسال نمایند، به عنوان مثال کوکیهای اول شخص مانند اطلاعات لاگین موجب می شود تا در مراجعات بعدی نیاز به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور نباشد و فیلدهای مربوطه به صورت خودکار تکمیل شود. ولی کوکیهای شخص ثالث که اغلب خارج از وب سایت مد نظر مخاطب قرار دارد و عمدتا شامل شرکتهای بازاریابی و تبلیغات می شوند ؛ ضمن همکاری با وب سایتها یا اپلیکیشن های شخص اول از طریق اجازه دسترسی به داده های مخاطبان امکان رصد و ذخیره اطلاعات کاربران را خواهند داشت. اجازه دسترسی به کوکیهای شخص ثالث معمولا از طریق کلیک بر روی POP UP یا لینک تبلیغات صادر می شود. بدین ترتیب تبلیغ کننده با ترسیم الگوریتم های متعدد از روتین ها؛ خواسته ها و نیازهای مخاطب بر اساس معیارهایی مثل سن, جنسیت, موقعیت مکانی, قد, وزن و سرگرمی به صورت پیوسته برای افزایش محبوبیت محصولات پیشنهادی تلاش می کند. بنابراین تبلیغ کنندگان با دسته بندی جزئی تر اطلاعات ؛ الگوریتم های توصیه ای خود را بهبود می بخشند و بهترین پیشنهادات خود را متناسب با نیازهای کاربران ارائه می کنند.
لازم است که با رعایت یکسری نکات به ظاهر ساده مقدار دادههای اشتراکی خود را به حداقل ممکن برسانید. اولین گام برای این مقصود؛ بررسی منظم مجوزهای اپلیکیشنهای نصب شده در گوشی هوشمندتان است. حتی المقدور تلاش کنید از حسابهای شبکه اجتماعی برای لاگین در وب سایتها یا خدمات دیگر استفاده نکنید. در اغلب موارد میتوانید برای ورود به وب سایتها از طریق آدرس ایمیل اقدام کنید که راهی مطمئن تر و امن تر می باشد. بهتر است در وبگردیها از شبکه خصوصی مجازی در دستگاه هوشمند خود استفاده کنید تا IP شما مخفی و فعالیت های آن لاینتان رمز نگاری شود.
برای اینکار فقط کافیست به بخش Setting گوشی همراهتان رفته و بعد از محدود کردن دسترسی میکروفن برای تمام اپلیکیشنها، محصولی را که تاکنون جستجو نکرده اید را انتخاب کرده و در مورد آن چندین بار با دیگران صحبت کنید. اگر تا چند روز بعد اتفاقی نیفتاد و تبلیغاتی مرتبط با آن موضوع دریافت نکردید، مطمئن باشید؛ گوشی هوشمندتان جاسوسی شما را نمیکند.
امروز می خواهیم در مورد کشوری حرف بزنیم که توی دنیا به فوتبالش معروف است و امروزه در دنیا فوتبال یک تاکتیک است.هنر در کشور جز مهمترین ها است..و سواحل زیبایی دارد. کشور اسپانیا که روزی در دست مستعمره مسلمانان بودند و مناطق تاریخی زیبایی دارد.امروز میخواهیم در مورد زبان اسپانیایی حرف بزنیم و نکاتی در مورد آن را بگوییم.
برای این نکته آخر، بهتر است چند کلمه مقدماتی اسپانیایی را بلد باشید و بدانید چه اصطلاحی در چه جایی به کار میرود. در اینجا لیستی از جملههایی که در مکالمههای روزمره یا در سفر مورد نیاز است را در اختیارتان قرار میدهیم
!Hola¡ – سلام
(O-la)
!Buenos días¡ – صبح بخیر
(BWAY-nos DEE-as)
!Buenas tardes¡ – عصر/بعد از ظهر بخیر
(BWAY-nas TAR-des)
!Bienvenido¡ – خوش آمدید!
(Bee-en-ven-EE-doh)
?Cómo estás¿ – چطوری؟
(KOH-moh eh-STAHS)
?Cómo te va¿ – چه خبر؟
(KOH-moh te BAH)
?Cómo te ha ido¿ – اوضاع چطور است؟
(KOH-moh te ha EE-doh)
!Estoy bien Gracias – خوبم، ممنون.
(eh-STOY bee-en GRA-thee-as/GRA-see-as)
?Y tú¿ – و تو؟
(ee too)
Bien/ Así así. – خوبم، بد نیستم
(bee-en / a-SEE a-SEE)
?Qué tal¿ – خوبی؟
(kay tal)
?Qué pasa¿ – چه خبر؟
(kay PA-sa)
?Qué haces¿ – چه کار میکنی؟
(kay AH-says)
!¡Gracias – ممنون!
(GRA-thee-as/GRA-see-as)
!¡Muchas gracias – خیلی ممنونم!
(MOO-chas GRA-thee-as/GRA-see-as)
¡De nada! – خواهش میکنم
(de NA-da)
!¡Perdone! / ¡Oiga – ببخشید! (برای درخواست چیزی)
(per-DON-ay/ OY-ga)
!¡Perdone! / Disculpe – ببخشید (برای رد شدن)
(per-DON-ay/ dis-KUL-pay)
!¡Disculpe – متاسفم!
(if you didn’t hear something) (dis-KUL-pay)
!¡Lo siento – متاسفم (به هنگام انجام کار اشتباه)
(lo see-EN-to)
?Podría ayudarle¿ – میتوانم کمکتان کنم؟
(poh-DREE-a ay-oo-DAR-le)
?Puede ayudarme¿ – میتوانی کمکم کنی؟
(PWE-day ay-oo-DAR-may)
!¡Sin problema – مشکلی نیست!
(sin -pro- ble-ma)
کلمهها و عبارتهای پرسشی:
?…qué¿ – چه؟ کدام؟
(kay)
?…cómo¿ – چگونه؟
(KOH-moh)
?…cuándo¿ – چه زمانی؟
(KWAN-doh)
?…dónde – کجا؟
(DON-day)
?…quién¿ – چه کسی؟
(KEE-en)
?…por qué¿ – چرا؟
(por KAY)
?cuál¿ – کدام؟
(kwal)
?Como te llamas¿ – اسمت چیست؟
(KOH-moh teh yah-mas)
?Qué hora tienes¿ – ساعت چند است؟
(kay OH-ra tee-EN-es)
?Qué edad tienes¿ – چند سال داری؟
(kay ay-DAD tee-EN-es)
?Cuántos años tienes¿ – چند سالت است؟
(KWAN-tos AN-yos tee-EN-es)
?De dónde viene¿ – کجایی هستی؟
(de DON-day vee-EN-ay)
?Dónde vives¿ – کجا زندگی میکنی؟
(DON-day VEE-ves)
?Cuánto cuesta eso¿ – قیمتش چند است؟
(KWAN-to KWES-ta eso)
?Qué es esto¿ – این چیست؟
(kay es ES-to)
?Entiende¿ – میفهمی؟
(en-tee-EN-day)
?Comprende¿ – فهمیدی؟
(com-prEN-day)
?Hablas inglés¿ – انگلیسی بلد هستی؟
(AB-las in-glAYs)
?Dónde está el baño¿ – توالت کجاست؟
(DON-day es-TAH el BAN-yo)
El Desayuno – صبحانه
(des-a-yu-nar)
El Almuerzo – نهار
(al-muer-zo)
La Cena – شام
(la- ce- na)
El Agua – آب
(a- guar)
Un Café – کافه
(ca- fé)
La Sopa – سوپ
(so-pa)
La Ensalada – سالاد
(en-sa-la-da)
El Pollo - جوجه
(po-llo)
La Carne – گوشت
(car-ne)
Adiós – خداحافظ
(ah-dee-OS)
!¡Buenas noches – شب بخیر
(bway-nas no-ches)
!¡Hasta luego – بعدا میبینمت
(AS-ta loo-AY-go)
!¡Hasta pronto – به زودی میبینمت
(AS-ta PRON-to)
!¡Hasta mañana – فردا میبینمت
(AS-ta man-YAN-a)
Nos vemos – به امید دیدار
(nos VAY-mos)
به احتمال زیاد در ابتدا با خواندن این مقاله میگویید هرگز اینکار را امتحان و به بیانی طنز این بلاهارا برای چند خط و خش ساده سر گوشی هوشمند خود که امروزه قیمتی نجومی دارد نمیاورید کاملا هم درست است تصمیم عاقلانه این است که با استفاده از گلس و قاب با کیفیت از خط و خش جلوگیری کنیم و یا اگر خدایی نکرده گوشیمان دچار خط و خش شد اقدام به تعویض ال سی دی یا خود گوشی کنیم اما گاهی از سر ناچاری و یا کنجکاوی دست به این روشها میزنیم که من در این محتوا برای شما ذکر میکنم
نکته : خواهشمند است قبل از استفاده از این روشها حتما دفترچه دستگاه خود و شرایط آن را مطالعه کنید.
قبل از شروع هر کاری؛ تلفن همراه خود را خاموش کرده و باتری آنرا خارج کنید تا از آسیب رساندن به آن با مایعات جلوگیری کنید.
این روش نیز در صورت درست اجرا نشدن ، باعث آسیب رساندن به گوشی هوشمند شما خواهد شد. در این روش لازم است که حتما از کاغذ سمباده مناسب بسیار ریز استفاده کنید و تمامی مراحل به آرامی و ملایمت صورت پذیرد و به هیچ وجه به صفحه نمایش فشار وارد نشود. در صورتی که به عملکرد خود اطمینان ندارید ؛ حتما از انجام آن خوددداری کنید.
شما با استفاده از یک پارچه تمیز و کمی از کرمهای ضدخش ماشین مانند Swirl ؛Tutle Wax و 3M Scratch میتوانید خط و خش صفحه موبایل از بین ببرید. روش کار مانند استفاده از خمیردندان میباشد.
این روش که میتواند به لایه کوتینگ صفحه نمایش آسیب بزند ، توصیه نمیشود. ولی اگر باز هم شما تمایل به استفاده از آن را دارید میتوانید از پولیشهایی چون Silvo وBrasso استفاده کنید.
این روش تاثیرگذارترین روش برای از بین بردن خط و خش روی گوشی میباشد. شما باید ابتدا سفیده تخم مرغ را با یک قاشق چایخوری از سولفات پتاسیم آلومینیم مخلوط کرده و تا دمای 150 درجه فارنهایت گرم کنید. یک پارچه میکروفایبر را با این مایع خیس کنید و پارچه را درون فویل آلومینیومی قرار دهید؛ فویل را در فر با گرمای 300 درجه فارنهایت قرار دهید تا پارچه کاملا خشک شود. سپس پارچه را از فویل خارج کرده و به مدت 20 تا 30 ثانیه در آب سرد قرار دهید، اینکار را 3 بار تکرار کنید و در آخر پارچه را در فضای آزاد به مدت 48 ساعت قرار دهید تا خشک شود. حال از این پارچه برای از بین بردن خط و خشهای گوشی خود استفاده کنید.
استفاده از خمیر دندان به شرطی که ژلهای نباشد میتواند در از بین بردن خط و خش گوشی موثر باشد. نحوه کار به شرح ذیل میباشد:
در گام اول مقدار کمی از خمیر دندان را روی پارچه تمیز کتان یا پنبه بریزید.
به آرامی و با حرکت دورانی پارچه آغشته به خمیر دندان را تا زمانی که خط و خش از بین بروند؛ روی گوشی بمالید.
در آخر صفحه گوشی را با یک پارچه نسبتا مرطوب تمیز کنید تا اثری از خمیر دندان روی صفحه گوشی نباشد.
اگر خظ و خش روی گوشی موبایل شما بسیار سطحی و کوچک است ولی شما مصر به از بین بردن آن هستید ؛ روغن گیاهی راه حل شما میباشد. ابتدا یک قطره از روغن را بر روی قسمت خشدار بریزید و با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز ؛ روغن را بمالید تا خشها از بین بروند.
برای اینکار شما نسبت دو به یک از جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کرده و هم بزنید تا به یک خمیر یکدست برسید، سپس دور انگشت خود یک تکه پارچه تمیز پیچیده و آن را وارد خمیر کنید و مقدار کمی از خمیر را به آرامی بر روی خط و خش گوشی بکشید.در آخر با یک دستمال مرطوب و نرم شروع به پاک کردن خمیر روی گوشی کرده تا کاملا تمیز شود.
این روش کاملا شبیه روش هفتم میباشد که در صورت در دسترس نبودن جوش شیرین میتوانید از پودر بچه به همان میزان استفاده کنید. روش اجرا نیز مانند آن با ملایمت و دقت بسیار همراه است.
در زندگی مدرن امروزی سایتها و اپلیکیشنها و به خصوص شبکههای اجتماعی به پایگاه اصلی سرگرمی انسانها تبدیل شدهاند به گونهای که خیلی افراد در طول هفته سخت کار میکنند که آخر هفته بتوانند وقت آزاد خود را درون این اپلیکیشنها صرف کنند و لذت کافی را ببرند کم هزینه بودن و حتی ایگان بودن این اپلیکیشنها از طرفی و ز طرف دیگر توانایی استفاده از این اپلییشنها در هر شرایطی و حتی در تخت خوابمان در خانه آنهارا به گوشیی محبوب دلهای انسان قرن بیست و یک کرده است و همین مسائل باعث رقابت شدید در این زمینه شده است در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی طراحی اپلیکیشن برای اندروید بپردازیم
با توجه به اینکه 71.9% از افراد از سیستم عامل اندروید استفاده میکنن، داشتن یک اپلیکیشن اندرویدی به معنی اینه که اپلیکیشن شما روی گوشیهای هوشمند زیادی نصب خواهد شد و این یعنی که ارتباط شما با مشتریا و مخاطباتون عمیق تر و پیوسته تر خواهد بود. اگر کسب و کارشما و یا خدمات ارائه شده توسط شما از پتانسیل بالایی برخوردار باشن، شما می تونین با ساختن و داشتن یک اپلیکیشن اندرویدی که کارایی لازم رو داشته باشه و در عین حال زیبا و کاربر پسند هم باشه، به راحتی به مشتریا و کاربرا خدماتتون رو ارائه بدین.
امروزه اپلیکیشنهای زیادی برای گوشیهای اندرویدی ساخته میشن. به طور متوسط در هر هفته میلیونها اپلیکیشن با کاربردهای مختلف برای کاربران اندروید در سراسر دنیا ساخته میشن اما 25% از اونها بعد از دانلود پاک میشن، حالا اگه شما نمیخواید جزء این ۲۵ درصد باشین، اپلیکیشن شما باید بتونه مخاطب رو جذب کنه، باید ویژگیهای زیادی داشته باشه که به طور خلاصه بهشون اشاره کردیم . دقت کنید که در طراحی اپلیکیشن این ویژگیها رو حتما در نظر داشته باشین. هرچی اپلیکیشن شما به استاندارد های زیر نزدیک تر باشه، مقبولیت اون در بین کاربران بیشتر میشه·
مهمترین بخش یک اپلیکیشن خوب، کدنویسی قدرتمند اونه. استفاده از متد های روز دنیا و زبانهای برنامه نویسی پیشرفته باعث میشه که اپلیکیشن اندروید در بخش کد نویسی هم قدرتمند ظاهر بشه. هرچه بخش کد نویسی اپلیکیشن قدرتمند تر باشه، اپلیکیشن کارایی بیشتری خواهد داشت و امکان موفقیت اون هم بیشتر خواهد بود.
اپلیکیشن ها باید با سایتهای مربوط به خودشون هماهنگ باشن . اگر شما هم سایت دارید و از اپلیکیشن اندرویدی استفاده میکنید این اپلیکیشن باید توانایی ارتباط با سایت شما رو داشته باشه، به عنوان مثال کاربرا همونطور که در سایت شما ثبت نام میکنن و نام کاربری و کلمه عبور دریافت می کنن، با همان نام کاربری و کلمه عبور هم باید بتونن وارد اپلیکیشن شما بشن.
اپلیکیشن باید در حیطه نیازهای کاربر به خوبی فعالیت کنه، ینی باید طوری طراحی بشه که بتونه دقیقا هدفی که از ساختش انتظار میرفته رو برآورده و کنه و نیازی که کاربر داره رو برطرف.
کاربرا باید بتونن که به صورت کامل با اپلیکیشن شما کار کنن و از کار با اون لذت ببرن. اپلیکیشن باید ناوبری راحتی داشته باشه و بخشهای مختلف اون به راحتی قابل دسترس باشه. نبود بخش های پیچیده و منوهای تو در تو هم لازمهی این بخشه.
اپلیکیشن اندرویدی باید بتونه از لحاظ ظاهری برای مخاطب جذاب باشه، همچنین باید کاربرد پسند باشه و مخاطب در کار کردن با اون راحت باشه.
اپلیکیشن اندرویدی باید به نحوی ساخته بشه که بتونه کاربری مناسبی رو هم ارائه بده. این کاربری باید برای همه یک تجربه ساده و لذت بخش باشه، به طوریکه که کاربرا بتونن به راحتی از اپلیکیشن استفاده کنن.
در طراحی اپلیکیشن باید استاندارد های جهانی رعایت بشه. به اینصورت که اپلیکیشن شما باید تو گوشیها وتبلتهای مختلفی که به سیستم عامل اندروید و یا به نسخه های مختلف این سیستم عامل مجهز هستن به خوبی کار کنه. جانمایی آیکونها و کلیدها باید استاندارد و مسیر بازو بسته شدن اپلیکیشن هم باید طبق استاندارد های تعریف شده باشه.
اپلیکیشن شما باید نیازهای کاربران رو در زمینههای خاص و یا مختلف برطرف کنه، این به این معنیه که امکانات قرار داده شده در اپلیکیشن شما باید کامل باشه. این امکانات باید سازگار با تلفن همراه هوشمند باشن و کارایی کاملی رو هم ارائه بدن.
دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه با اشاره به این نکته که میانگین نیاز ماهانه بازار کشور به تبلت ماهانه 200هزار و سالانه حداکثر 5میلیون 200هزار دستگاه است؛ بیان کرد: اکنون حدود۹۰ درصد واردات تبلت، ساعت هوشمند و سایر تجهیزات سیمکارتخور به کشور از طریق قاچاق تامین میشود و اجرای فاز دوم رجیستری میتواند جلوی این میزان قاچاق را بگیرد. بنابراین با رجیستری این میزان دستگاه فقط در بخش تبلت از طریق قانونی و رسمی وارد کشور میشود.
آقای امیر اسحاقی اضافه کرد: برای واردات قانونی هم باید ثبت سفارش، تأمین ارز نیمایی و... آن اجرایی شود تا واردکنندگان تلفن همراه بتوانند آنها را بهصورت رسمی وارد کشور کرده و مصرفکنندگان از خدمات پس از فروش آن بهرهمند شوند. بهگفته او وزارت صمت و بانک مرکزی قول مساعد برای فراهم کردن شرایط واردات قانونی برای ۶۰۰ فعال واردکننده رسمی دادهاند که امیدوارم بهسرعت عملیاتی شود و آنها بتوانند بهراحتی ۲ میلیون دستگاه تبلت را رسمی وارد کشور کنند.
اسحاقی درباره این موضوع که عملی شدن طرح رجیستری دستگاههای سیم کارت خور سبب افزایش قیمت این کالاها میشود نیز گفت: کسانی که این ادعا را میکنند آدرس غلط میدهند و منافع آنها در قاچاق کالا است، چرا که واردات رسمی تنها ۳ تا ۵ درصد بر قیمت کالا میافزاید و آن هم بهدلیل تعرفه، ارائه خدمات پس از فروش و طبیعی است. از سوی دیگر چون واردات رسمی با ارز نیمایی صورت خواهد گرفت بنابراین افزایش قیمت آنچنانی نخواهیم داشت و بازار هم رقابتی خواهد شد.
سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اظهار داشت: دستگاههای اعلامی که فعلا شامل طرح رجیستری میشوند، چندان در ایران کاربردی نبوده یا ازسوی دیگر شرکتها به مشتری نهایی عرضه میشوند؛ درنتیجه تغییر قیمتی خاصی نخواهند داشت. محمدرضا عالیان، افزود: ساعت هوشمند سیمکارتخور به آن شکل در ایران نداریم. ساعتهای هوشمند برندهای معروف هم سیمکارت eSIM میخورند که اینها هم فعلا در ایران کاربری ندارند و درنتیجه فعلا شامل حال طرح رجیستری نمیشوند. او تأکید کرد، با وجود این آغاز طرح رجیستری تبلتها قطعا معادلاتی را در بازار تغییر میدهد و در هفتههای اول شاهد وارد آمدن یک شوک به بازار خواهیم بود.
گزارشات حاکی از آن است که واردکنندگان تمام دستگاههای سیم کارت خور، در انتظار اجرای طرح رجیستری موبایلوارهها(دستگاههای سیم کارت خور) هستند. در حالی که احتمال آن هست که با عملی شدن این طرح، میزان عرضه کاهش یابد و این محصولات با افزایش قیمت مواجه شوند؛ مسئولان دولتی با خوشبینی منتظر آن هستند تا به این ترتیب آمار قاچاق دستگاههای سیم کارت خور کم شود و به علاوه، یک ممر درآمد جدید برای دولت باز شود. مسئولان دولتی همچنین بر این باورند که اجرای طرح رجیستری، هیچ لطمهای به میزان عرضهی موبایلوارهها نخواهد زد.
مصوبات مجلس شورای اسلامی اظهار میدارند که دارندگان تجهیزات سیم کارت خور باید از 10 روز قبل نسبت به ثبت این دستگاه ها در سامانه همتا اقدام کنند و بنابر اعلام گمرک ایران آخرین مهلت رجیستری ساعت هوشمند سیمکارتخور 12 تیرماه و دستگاه بارکداسکنر، PDA و مبدّل تلفن ثابت به سیار سیمکارتخور 19 تیرماه 1400 تعیین شده است.
این طرح که به دنبال مصوبه ششم اسفندماه سال گذشته نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال۱۴۰۰، در مسیر اجرا قرار گرفته است؛ بر این اسا تنظیم شده است که همهی تبلتها و ساعتهای هوشمند بارکدخوان و مبدل ارتباطات ثابت به سیار، چه وارداتی و چه تولید داخل، باید در چارچوبهای سامانهی هوشمند مدیریت تجهیزات سامانهای یا همان سامانهی همتا به ثبت برسند. افزون بر آن ۳۰ خردادماه امسال گمرک ایران اعلام کرد که دارندگان ساعت هوشمند تا ۱۲ تیر و دارندگانPDA، بارکد اسکنر و مبدل تلفن ثابت به سیار تا ۱۹تیرماه فرصت دارند تا با قراردادن سیمکارت روی دستگاه خود سیمکارت و انجام یک فعالیت مانند تماس، آن را فعال کنند.
نکتهی قابل توجه آن جاست که هر چند اجرای همچین طرحی به کاهش میزان قاچاق دستگاههای سیم کارت خور که اکنون 90 درصد از سهم بازار داخلی را به خود اختصاص دادهاند؛ خواهد انجامید؛ اما تجربههای مشابه نشان میدهند که اجرای طرحهای این چنینی معمولا مشکلاتی در زمینهی قیمتگذاری و عرضهی کالاها را نیز به دنبال خواهد داشت. این مشکل به قدر جدی و قابل توجه است که مدتی پیش، ابراهیم درستی، رییس اتحادیه فروشندگان دستگاههای صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی با انتقاد از افزایش تعداد شرکتهای متقاضی واردکننده گوشی موبایل از برنامهریزی برای حذف مهلت پرداخت مابهالتفاوت ارز دولتی و نیمایی و آزاد این کالا برای مشخص شدن واردکنندگان واقعی از افرادی خبر داد که برای استفاده از مهلت مذکور وارد عرصه واردات گوشی موبایل شدهاند.
البته در مقابل نیز، فروشندگان دستگاههای سیم کارت خور، عرضهی محدود و چند نرخی این محصولات را، از دلایل مهم مقاومت بازار نسبت به افزایش قیمت میدانند. با تمام اوصافی که ذکر شد میتوان نتیجه گرفت؛ اجرای طرح رجیستری موبایلوارهها، میتواند یکی از اساسیترین عوامل افزایش قیمت این کالاها باشد که نهایتا به افزایش درآمد دولت از این طریق نیز خواهد انجامید.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ذکر این مسئله که برنامهریزی برای اجرای طرح رجیستری موبایلوارهها از سال گذشته آغاز و از واردکنندگان تعهدات و تضمینهای لازم گرفته شده است گفت: در ادامه این طرح از 10روز قبل وارد مرحله اجرا شده و آخرین مهلت رجیستری ساعت هوشمند سیمکارتخور 12تیرماه و دستگاه بارکداسکنر، PDA و مبدّل تلفن ثابت به سیار سیمکارتخور 19تیرماه1400 تعیین شده است. حمیدرضا دهقانینیا، در مورد نگرانی از نحوه واردات و عرضه این تجهیزات، افزود: واردکنندگان این گوشیها از یک سال قبل احراز هویت و با آنها اتمام حجت شده است.
و افزود: همچنین سهم ساعت هوشمند سیمکارتخور از بازار کشور کمتر از نیم درصد است و میتوان گفت تامین بخش عمده این اقلام، دغدغه مردم و بازار نیست. موضوع آن است که اگر این طرح اجرایی شود جلو سوءاستفادهها گرفته میشود و فشار 300میلیون دلاری ارز برای واردات این کالاها شفاف شده و کاهش یابد. او تأکید کرد، اگر واردات 2.2میلیون دلاری این تجهیزات مانند ساعت هوشمند، سیمکارت و بهخصوص تبلت شفاف شود به نفع مردم و دولت خواهد بود جرا که اجرای این طرح 700میلیارد تومان برای دولت عایدی دارد و با بهبود وضعیت احراز هویت و کیفیت محصولات وارداتی و ارائه خدمات بهتر مردم نیز منتفع خواهند شد.
دهقانینیا در مورد نگرانی از کمبود و گرانی تبلت نیز گفت: در زمینه تبلت نیز نگرانی برای تامین وجود ندارد و از 6تا 9ماه قبل با واردکنندگان هماهنگی و واردات انجام شده و واردکنندگان پیگیر اجرای هرچه سریعتر طرح رجیستری این اقلام و عرضه محصولات وارداتی به بازار هستند.