یکی از سرگرمی هایی که باعث پرورش استعداد .کودکان می شود هنر است. نواختن ساز باعث این میشود که حتی در درس ها هم به کودکان کمک میکند. موسیقی باعث پرورش فیزیکی و اجتماعی کودکان میشود .ما در این مقاله به شما میگوییم که کدام ساز ها برای فرزندان شما مناسب می باشد تا با یاد گیری از آن بتوانند بعد ها آهنگسازان یا نوازنده های مطرحی بشوند.
ملاکهای انتخاب ساز برای کودکان چیست؟
یادگیری ساز برای کودکان دارای فواید و مزایای زیادی است. اما نکتهای که باید به آن توجه کنید این است که زمانی که کودک یادگیری سازی را شروع میکند، زمان زیادی از روز خود را باید صرف تمرین و یادگیری کند؛ بنابراین در انتخاب ساز برای کودک خود باید به نکات زیادی توجه کنید.
مهمترین مسئله در انتخاب ساز، علاقه کودک به صدا و نواختن یک ساز است. به دلیل اینکه برای آموختن ساز باید تمرین مداوم کند و در صورت عدم علاقه کودک به سازی که در حال یادگیری آن است، کیفیت یادگیری او کاهش مییابد.
از جمله نکات مهمی که برای انتخاب ساز کودک خود باید به آنها توجه کنید، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
درصورتیکه سن کودک شما زیر ۶ سال باشد، حساسیت در انتخاب ساز بیشتر میشود زیرا باید توجه داشت که کودک شما دلیل یادگیری آن ساز و یا اصول موسیقی را درک میکند یا خیر. از مناسبترین سازها برای آموزش به کودکان زیر ۶ سال میتوان ویولن و پیانو را نام برد.
این دو ساز درکی پایهای از دنیای موسیقی به کودک داده و در صورت انتخاب یکی از این دو ساز، اگر در زمان دیگری به ساز جدیدی علاقه پیدا کردند، به راحتی میتوانند آن ساز را به عنوان ساز دوم خود فرا بگیرند. زیرا ویولن و پیانو سازهایی منعطف هستند و علاوه بر این، اندازه آنها بهخصوص ویولن برای اندام کودکان و محدودیت جسمی آنها مناسبتر است.
برای پیدا کردن علاقه کودکتان، میتوانید از نوازندگان سازهای مختلف بخواهید قطعهای را برای آنها اجرا کنند و یا قطعاتی از تکنوازی سازهای مختلف را برایشان پخش کنید و ببینید که کودک شما با صدای کدام ساز ارتباط بهتری برقرار میکند. همچنین میتوانید درمورد سبکهای مختلف موسیقی و انواع سازها با کودک خود صحبت کنید تا از این طریق متوجه شوید او به چه سازی بیشتر علاقه دارد.
برخی از سازها، مانند سازهای بادی مناسب کودکان زیر ۵ سال نیست؛ بنابراین هر چه سن کودک شما بیشتر میشود، تنوع انتخاب ساز نیز برای شما افزایش پیدا میکند. برای کودکان با سنین پایین سازهایی مانند بلز، ارف و ویولن پیشنهاد میشود.
از نظر بسیاری از اساتید موسیقی، درصورتیکه کودک خود را در زمان زودتر از آن چیزی که باید به کلاسهای موسیقی بفرستید، امکان دلزدگی و کور شدن استعداد آنها برای همیشه وجود دارد. و کودک به دلیل سن پایینش در صورت روبهرو شدن با سختیهای یادگیری ساز ناامید میشود. اکثر کودکانی که در سن زیر ۸ سال به کلاسهای آموزش موسیقی با سازهای جدی فرستاده میشوند، با ناامیدی و کاهش اعتمادبهنفس مواجه میشوند.
از جمله سازهای محبوب در بین کودکان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
پیانو و کیبورد از محبوبترین سازها در بین کودکان هستند. پیانو سازی است که حدود ۳۰۰ سال قدمت داشته و جزو مشهورترین و محبوبترین سازهای دنیا به شمار میآید. یادگیری پیانو برای کودکان علاوه بر افزایش تمرکز و مهارت، باعث شکوفا شدن استعدادهای دیگر و ایجاد فرصتهای جذاب برای آنها میشود.
گیتار یکی از پرطرفدارترین سازها نه تنها بین کودکان بلکه بین تمامی سنین جامعه است. بهخصوص برای نوجوانان، یادگیری گیتار باعث میشود تا زمینه مناسبی جهت یادگیری انواع سبکها ایجاد شود. همچنین گیتار در مراحل ابتدایی یادگیری چندان سختی ندارد.
ویولن سازی است که تقریباً همه آن را دوست دارند. البته یادگیری آن کمی زمان میبرد. اما درصورتیکه کودک از سن پایین شروع به یادگیری پیوسته آن کند، میتواند هرچه زودتر بهخوبی آن را بنوازد. بهترین زمان برای یادگیری ویولن پیش از وارد شدن به دورهی نوجوانی است.
کاخن سازی است سبک که به راحتی حمل میشود. کاخن را هم با دست و هم با چوب میتوان نواخت و با تغییر جایگاه ضربه صداهای متفاوتی ایجاد میشود. همچنین کاخن نسبت به سازهای دیگر دارای قیمت مناسبتری است.
ساکسیفون شاید در نگاه اول برای کودکان سنگین به نظر برسد، ولی این ساز در اندازههای مختلفی برای گروههای سنی متفاوتی ساخته شده است. به طور مثال گروههای سنی ۷ یا ۸ سال میتوانند از ساکسیفون آلتو استفاده کنند. درصورتیکه کودک شما علاقه به همنوازی با نوازندگان دیگر داشته باشد، این ساز شروع مناسبی برای او است.
یکی از سازهای کوبهای ایرانی، تنبک است. این ساز نیز در اندازههای مختلفی ساخته شده و یکی از بهترین سازهای کوبهای برای کودکان زیر ۶ سال نیز به شمار میآید. برای دریافت مهارت کافی در نواختن تنبک، باید روزانه تمرین زیادی انجام داد. ساز تنبک نیز مانند سایر سازها در قیمتهای مختلفی موجود است.
درامز برای کودکانی مناسب است که به دنبال تخلیه انرژی و ایجاد صدا هستند. این ساز هیچگاه تکراری نشده و برای ارتقای سلامت فیزیکی، روحی و ذهنی کودکان و نوجوانان بسیار مناسب است.
یکی دیگر از سازهای زهی مضرابی سنتور است که در بسیاری از کشورها آموزش داده میشود. دوره مقدماتی سنتور برای کودکان باتوجهبه مقدار تمرینی که انجام دهند، حدود ۸ تا ۹ ماه زمان میبرد.
در این مقاله بهترین سازها برای آموزش به کودکان معرفی شد. با همه اینها باید توجه کنید که کودک شما خودش چه سازی را انتخاب میکند. باتوجهبه راهکارهایی که در این مطلب آموزش داده شد، میتوانید متوجه شوید که فرزندتان به چه نوع سازی علاقه دارد.
باید بگذارید کودک خودش متناسب با علایق و توانمندیهای خود، ساز مناسب خود را انتخاب کرده و همان را تا آخر ادامه دهد. سازهایی که در این مقاله معرفی شد، برای کودکان از ۴ تا ۶ سال مناسب هستند.
بازار طراحی اپلیکیشن
اجازه بدهید قبل از بررسی بازار و فضای رقابتی طراحی اپلیکیشن نگاهی به تعریف آن بیندازیم :
اپلیکیشنها بستههای نرم افزاری هستند مختص گوشیهای هوشمند که عملی خاص را برای کاربر نهایی و یا اپلیکیشنی دیگر انجام میدهند.
و خب با توجه به طیف گسترده از اعمالی که زمینه فعالیت در آن را دارند طبیعی است که رقابت در این زمینه بسیار شدید شود. البته نباید به قابلیت بالای پیشرفت در این حوزه غافل شد
نکاتی که باید در طراحی اپلیکیشنها به آن دقت شود
مهمترین نکته در طراحی یک اپلیکیشن، رابط کاربری مناسب است. اپلیکیشنها برای مخاطب طراحی میشوند و جلب رضایت آنها بالاترین اولویت است.
در مورد کسب و کارها نیز طراحی اپلیکیشن نقش مهمی در جذب مخاطب دارد و می تواند ابزاری بسیار موثر در روند موفقیت یک بیزینس باشد.
در طراحی اپلیکیشنهای موبایل هدف گذاری و برنامهریزی عاملی مهم و تعیین کننده است.
گوشیهای تلفن همراه دیگر صرفا وسیلهای برای برقرای تماس نیستند و مورد استفادههای بسیاری قرار میگیرند. به همین خاطر توسعه دهندگان اپلیکیشن به دنبال شناسایی نیازهای کاربران و ارائه محصولی مناسب برای پاسخگویی به این نیازها میباشند.
اپلیکیشنها به چند دسته تقسیم میشوند:
1- اپلیکیشنهای محلی یا native
2- اپلیکیشنهای مبتنی بر وب (PWA)
3-اپلیکیشنهای هیبریدی
مراحل طراحی اپلیکیشن
اولین مرحله در طراحی یک اپلیکیشن خوب و کاربردی تعیین هدف و ایده است.
بعد از هدف گذاری، باید یک توسعه دهنده ی مناسب برای پیاده سازی ایده خود بیابید که ممکن است سخت باشد! چرا که افراد و کمپانیهای زیادی در این زمینه فعالیت میکنند. برای انتخاب بهترین گزینه نیاز به جستجو و مشورت با افراد آگاه در این زمینه است. مشاهده و بررسی نمونه کارهای یک کمپانی نیز میتواند بسیار در تصمیمگیری کمک کننده باشد.
بعد از انتخاب یک توسعه دهنده مناسب، طراحی اولیه، ظاهر و رابط کاربری یک اپلیکیشن انجام میگیرد. رابط کاربری مناسب در کنار برنامهنویسی قوی یک اپلیکیشن کاربردی را ایجاد میکند.
برنامهنویسی و توسعه یک اپلیکیشن را میتوان طولانیترین مرحلهی آن خواند.
بعد از ساخت نمونه های اولیه باید نسبت به تست یک اپلیکیشن اقدام کرد. برای تست آن میتوان اپلیکیشن را بر روی دستگاههای مختلف نصب و تست کرد.
بعد از آن در صورت وجود خطا در اپلیکیشن، رفع عیبهای موجود صورت میگیرد.
در مرحلهی بعدی، اپلیکیشن را منتشر کرده و در اختیار کاربران نهایی قرار میدهیم. سپس در صورتی که مشکلی از سوی کاربران گزارش شود، با مشورت تیم فنی نسبت به رفع آن اقدام میشود.
آخرین مرحله، پشتیبانی است. اقدامات صورت گرفته در پشتیبانی شامل بروزرسانی و رفع تدریجی نواقص موجود میباشد تا بهترین تجربه و عالی ترین خدمات به کاربران ارائه شود.
احتمالا تا به حال نام طرح کلید همراه به گوشتان خورده است، این طرح که در رابطه با رمز دوم و اول است توسط همراه اول ارائه شده است و خب کاربردهای خیلی خوبی برای کاربران به امغان میاورد، ما در این مقاله سعی بر این داریم که علاوه بر توضیح این طرح خدمات مورد نیاز کاربران همراه اول مانند ۹۹۹۰ و … را شرح دهیم .
کلید 1: استفاده از خدمات غیرحضوری
کلید 1: دریافت رمز دوم
کلید0: اتصال به اپراتور
کلید 1: قطع و وصل مفقودی/شخصی
کلید 2: دریافت pin و puk
کلید 3: دریافت ریز مکالمات
کلید 4: تغییر کدپستی
کلید 5: تغییر رمز خدمات غیرحضوری
.
· به سامانه همراه من و منوی تغییر رمز دوم مراجعه کنید و با ورود رمز قبلی، رمز جدید خود را تنظیم نمایید.
· 211#*10* را شمارهگیری نمایید و رمز جدید خود را دریافت کنید.
برای تغییر رمز دوم خود، طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:
· به سامانه همراه من و منوی تغییر رمز دوم مراجعه کنید و با ورود رمز قبلی، رمز جدید خود را تنظیم نمایید.
· با سامانه 9990 تماس بگیرید و با شماره گیری کلید 3 و ورود به بخش تغییر رمز، رمز جدید خود را تعریف کنید.
همانطور که پیش از این گفته شد؛ برای استفاده از سامانهی خدمات غیرحضوری همراه من، که شامل یک سری سرویسهای ویژه برای کلیهی مشترکین میشود؛ رمز دوم مورد استفاده قرار میگیرد. به بیان دیگر این خدمات ویژه که در برگیرندهی مشاهدهی ریز مکالمات، قطع و وصل تلفن همراه، انتقال اعتبار، مشاهده کدهای محرمانه PIN/PUK، مشخصات مشترک، تعویض سیم کارت میشوند؛ ماهیت خصوصی و محرمانه دارند و بنابراین شایسته است تا از آنها به نحو دیگری حفاظت شود.
اگر شما هم از مشترکین همراه اول هستید و تاکنون رمز دوم خود را دریافت نکردهاید؛ میتوانید از یکی از این دو روش استفاده کنید:
· حضوری: کارت ملی، کپی آن و آدرس ایمیل خود را همراه داشته باشید و سپس، به یکی از مراکز تلفن ثابت در تهران ، ادارات مشترکین تلفن همراه در سایر استانها و یا نمایندگی های همراه اول در سراسر کشور مراجعه نمایید.
· غیرحضوری: به بخش "فعالسازی رمز دوم" از منوی رمز دوم در سامانه همراه من مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت و اطلاعات و مستندات مورد نیاز جهت احراز هویت را بارگذاری فرمایید. پس از تایید اطلاعات، رمز دوم شما برایتان ایمیل خواهد شد
· رمز یکبار مصرف: این رمز برای دریافت تمامی خدمات حضوری در دفاتر اپراتور همراه اول و ثبت نام در سامانهی خدمات غیر حضوری همراه من استفاده میشود.
· رمز دوم: برای دریافت خدمات ویژه و محرمانه از طریق سامانه 9990 و همچنین سامانه خدمات غیرحضوری "همراه من" که در برگیرندهی خدماتی مثل دریافت ریز مکالمات کامل، قطع و وصل شماره تلفن، تعویض سیم کارت، دسترسی به PIN/PUK، دسترسی به اطلاعات مشترک، انتقال اعتبار و غیرفعالسازی سرویس خدمات خاص میشود؛ باید رمز دوم داشته باشید.
مشاهده مشخصات مشترک
تعویض سیم کارت
غیرفعالسازی سرویس خدمات خاص
مشاهده ریز مکالمات کامل
قطع و وصل خط
مشاهده PIN و PUK
انتقال اعتبار
همیشه فیلم ها و دیالوگ های تاریخی آدم رو یاد نوستالژیک میندازه.مونوپولی یکی از بازی هایی است که با خانواده های ایرانی حسابی اخت شده است و جز خانواده های ایرانی است.واژه مونوپولی از دو بخش تشکیل شده بخش اول مونو که در زبان یونانی به معنی تنها، تنهایی و انحصار است و بخش دوم کلمه یعنی پولی در زبان یونانی به معنی فروش است.بازی مونوپولی یک بازی اقتصادی است و هرکه انحصار طلب تر باشه دربازی احتمال بردش زیاد تر میشه. پس درادامه مقاله با ما همراه باشید تا در مورد بازی مونوپولی بیشتر بدانید.
در قرن ۱۷ و ۱۸ مردم آمریکا اکثرا به کشاورزی و دامپروی (گاو چرانی ) می پرداختند و کمتر زمانی برای بازی کردن داشتند و عمده بازی هایی که در آن دوره بازی می شد به بولینگ ، پوکر و تخته نرد خلاصه می شد. نکته جالبی که در ارتباط با این امر در ابتدا وجود داشت این بود که بسیاری از تندرو های آمریکایی بسیاری از بازی های شامل تاس را مرتبط با جادوگری و شیطان پرستی می دانستند؛ ولی در قرن ۱۹ با تغییر سبک زندگی اکثر مردم آمریکا از کشاورزی به زندگی شهر نشینی، با بیشتر شدن زمان فراغت و افزایش درآمد برای قشر متوسط ، بازی کردن حتی به یکی از راههای تربیتی برای رشد و تربیت و آموزش فرزندان توسط مادران تبدیل شد و بازی های رومیزی به طرز عجیب غریبی وارد خانه های آمریکایی ها شد. به مرور تمامی اعضای خانواده با هر سنی می توانستند کنار همدیگه به بازی کردن بپردازند و همین مسئله باعث به وجود آمدن ژانری در بردگیم به نام ژانر بازی های خانوادگی شد.
در اواخر قرن ۱۹ در آمریکا تکنولوژی چاپ و تولید بازی های رومیزی پیشرفت چشمگیری کرد و کارت ها و المان های بازی از حالت تک رنگی درآمدند و چند رنگی شدند. از طرفی امکان تولیدات بازی ها با توجه استقبال اکثریت مردم آمریکا در تیراژ بالا منجر به کاهش قابل توجه قیمت بازی ها شد که همین امر در نهایت منجر به این شد که بازی کردن بازی های رومیزی به یکی از تفریحات مردمان آمریکا تبدیل شود.
در همین زمان جامعه آمریکا از تم مذهبی صرف فاصله گرفت و فضای اکثریت جامعه به سمت سکولاریسم ، مادی گرایی و سرمایه داری جلو رفت. درست در همین زمان بود که بازی district messenger boy در سال ۱۸۸۶ توسط انتشارات مک لافلین برادرز در نیویورک منتشر شد و دقیقا منطبق بر همین جریان فکری مرسوم آن روز های آمریکا بود.
در دهه ۱۸۸۰ جریان قدرتمند در آمریکا جریان سرمایه داری بود و بسیاری از سرمایه داران از این موضوع که داستان بازی ها به سمتی برود که افرادی با سرمایهی بیشتر به قهرمانان بازی ها تبدیل شوند به شدت استقبال می کردند. از طرفی دیدگاه و نظریات اقتصادی henry George مبنی بر سرمایه دار شدن از طریق اجاره دادن املاک و مستقلات بسیار محبوبیت یافت و جریانی به نام georgism را به وجود آورد. این دیدگاه سرمنشا طراحی بازی رومیزی به نام landlord’s game بود که توسط خانم الیزابت مگی (Elizabeth Maggie) در سال ۱۹۰۴ طراحی گردید.وی از طرفداران جریان georgism بود و بازی فکری خود را بر همین سیستم طراحی نمود.
این بازی در همان ابتدای امر انقدر برای مردم عادی سرگرم کننده و جذاب بود که نزدیک به سی سال به محبوب ترین بازی مردم آمریکا تبدیل شد. بعدها الیزابت مگی تصمیم گرفت با اضافه کردن المان هایی به بازی رومیزی خود ، بازی اولیه را بهبود و گسترش دهد که همین امر منجر به طراحی بردگیمی جدید شد که هویت خود را وامدار بازی فکری landlord’s game بود. این بازی با نام مونوپولی در سال ۱۹۳۵ به کمک کمپانی پارکر برادرز (parker bros) به جهان معرفی شد. جالب است بدانید طبق آمار بازی مونوپولی را تا به امروز چیزی نزدیک به ۷۵۰ میلیون نفر بازی کرده اند و این بازی تا به امروز به ۳۸ زبان زنده دنیا نیز ترجمه شده است. خوب بریم که یه سری اطلاعات کلی درباره محتویات ، قوانین و گیم پلی بازی مونوپولی داشته باشیم.
بازی مونوپولی از دو تاس، تعدادی کارت ، تعدادی توکن خانه و هتل ، تعداد زیادی اسکناس با ارزش های متنوع و یک برد اصلی که بر روی آن اسم خیابان ها ، محله ها ، و مکان های دیگری همچون پارکینگ ، اداره مالیات ، اداره برق ، اداره آب ، زندان و قسمت کشیدن کارت های شانس و جایزه می باشد تشکیل شده است.
در ابتدای بازی بازیکنان همگی دو تاس را ریخته و هر کسی که عدد بیشتری بیاورد به عنوان اولین بازیکن بازی را شروع می کند. در این نقطه همه بازیکنان ۱۵۰۰ دلار از بانک گرفته و یک بازیکن به عنوان بانکدار انتخاب می شود.
با مشخص شدن نفر اول هر بازیکن در ابتدای نوبت خود ابتدا تاس میریزد و به مجموع عدد دو تاس مهره ی خود را جلو می برد. سپس اگر مهره آن بازیکن در خیابانی بایستد که متعلق به هیچ بازیکنی نباشد می تواند با پرداخت هزینه آن خیابان ، آنجا را بخرد و در آن جا شروع به خانه سازی و هتل سازی کند ولی اگر در خیابانی توقف کند که متعلق به یکی دیگر از بازیکنان باشد می بایست مبلغ اجاره ی آن جا را با توجه به تعداد خانه ها و یا هتل ساخته شده در آنجا بپردازد. این اعداد در دفترچه راهنمای بازی مونوپولی کامل نوشته شده اند.
در صورتی که بازیکنان بر روی خانه مالیات و جایزه بروند می بایست کار مرتبط به آن را انجام داده و یا مقداری پول به عنوان مالیات بدهند و یا از بانک بازی توسط کارت شانس به عنوان جایزه پول دریافت کنند و یا توسط کارت های شانس جریمه شوند.
پول های داده شده در قسمت مالیات در پارکینگ ذخیره می شود و در صورتی که یک بازیکن برای اولین بار به پارکینگ برود تمامی پول های موجود در آن جا را برمیدارد و زمانی که یک بازیکن بر روی خانه ی “برو به زندان” برود یا سه بار در نوبت خود پشت سر هم تاس جفت بیاورد و یا کارت شانسی بکشد که بگوید به زندان برو، مستقیم به زندان منتقل می شود که در آنجا هم قوانین خاصی روی او اعمال میشود.
اوج هیجان بازی در درگیری بازیکنان و متحد شدن آن ها در ارتباط با خرید و فروش محلات و خیابان ها با یکدیگر می باشد. ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که شما زمانی می توانید اقدام به ساخت و ساز در خیابان های یک محله را انجام دهید که تمامی کارت های خیابان های یک محله را داشته باشید پس طبیعتا می بایست خیابانی که به دردتان نمی خورد را به بازیکنی که به آن نیاز دارد تا مونوپولی (انحصارگرایی) خیابان های یک محله را داشته باشد بفروشید و از او خیابانی که میخواهید را بگیرید یا صرفا آن خیابان را به قیمتی گزاف به او بفروشید. یا گاهی مجبور می شوید به قیمتی گزاف یک خیابان را که احتیاج دارید بخرید تا تمام خیابان های یک محله را داشته باشید. به تمامی این کشمکش ها هزینه های اجاره ای که می بایست در هر محله پرداخت کنید را اضافه کنید. هر چقدر این خیابان ها به اصطلاح مجهزتر یا لاکچری تر می شوند هزینه اجاره کردن آن ها نیز طبیعتا زیاد تر می شود.
ذکر این نکته قابل تامل است که هر بازیکن زمانی که نقدینگی اش تمام شود قادر است با به رهن گذاشتن املاک خود پولی از بانک بگیرد و بازی را ادامه دهد ولی کارت آن خیابان را می بایست به پشت بگذارد و در صورتی که بازیکنی بر روی آن خیابان برود دیگر به وی اجاره ای پرداخت نمی کند. بعد ها با پرداخت هزینه رهن بانک بعلاوه ۱۰ درصد از هزینه اولیه رهن آن می تواند ساختمان را از رهن بانک پس بگیرد و دوباره از آن استفاده کند.
در ادامه بازی هر بازیکنی که وارد ورشکستگی شود و دیگر پولی نداشته باشد که به بازیکنان دیگر مرتبط با اجاره مکان هایی که در آنها می ایستند بدهد ،از بازی خارج شده و برنده بازی در نهایت کسی است که به تنهایی با بیشترین پول باقی بماند.
نکته بسیار جالب و تحسین برانگیز در ارتباط با بردگیم مونوپولی رساندن این میزان از هیجانات و تبادلات مالی فقط و فقط با دو عدد تاس و یک برد بسیار ساده است. اخیرا نسخه های بسیار بسیار متفاوتی از مونوپولی با تم فیلم های سینمایی و سریال های پرطرفدار مانند فرار از زندان، گیم اف ترونز ، برکینگ بد ، هری پاتر و …روانه بازار شده است.
حتی در نسخه های امروزی مشاهده می شود که افزونه بانکداری الکترونیکی نیز به بازی اضافه شده و دیگر پول کاغذی در بازی وجود ندارد و همه بازیکنان با دستگاه پوز و کارت های اعتباری خرید و فروش کرده و اجاره و مالیات خود را پرداخت می کنند. حتی یک نسخه جمع و جور و سریع از بازی نیز به وجود آمده که به آن مونوپولی deal گفته می شود. بازی فکری مونوپولی کاملا یک بازی شناخته شده و کامل در تمام دنیاست که نسخه های مختلف آن در همه جا دیده میشود. نسخه هایی با اسامی مختلف روپولی، ایروپولی و … هم برگرفته از همین سری بازی های محبوب شکل گرفتند.
سوال اصلی در ارتباط با بازی فکری مونوپولی این است که این بازی برای چه قشری، چه افرادی، با چه سن و سالی مناسب است و برای چه گروهی مناسب نیست؟
در جواب باید گفت این بازی برای تمامی سنین از کودک خردسال که می خواهد با مسائل مالی و جمع و تفریق ریاضی و ارتباط عمومی با سایر افراد جامعه آشنا بشود تا افراد بزرگسال که به دنبال تفریحات دسته جمعی و دورهمی در کنار یکدیگر هستند مناسب می باشد.
در آخر جدا از بحث سلیقه شخصی به نظر بنده، بازی مونوپولی بی دلیل پرفروش ترین بردگیم جهان نبوده و همین مسئله گواه بر پر طرفدار بودن و ارتباط گرفتن اکثر افراد با این بازی است. ولی به عنوان چند توصیه کلی این بازی برای افرادی که با دنیای بازی های رومیزی آشنایی کامل دارند و با بازی هایی که تم و مکانیزم شانس زیادی در آن دخیل است، مشکل دارند یا کلا آدم های بد شانسی هستند اصلا توصیه نمی شود. ولی برای کسانی که می خواهند به تازگی با دنیای جذاب و مسحور کننده بازی های فکری و بردگیم ها آشنا شوند بسیار گزینه مناسبی می باشد.
ممکن است با اسم بازی های رومیزی یاد منچ یا مار و پله یاد ایام کودکی خود بی افتن و دل تنگ اون ایام بشن.ما عادت کردیم که اسم بازی می یاد یاد بچه بیفتیم.اما اینطوری نیس که همه بازی برای بچه ها باشه.اگه بخوایم دقیقتر بگیم، بیشتر طرفدارهای بردگیم و بازیکنهای حرفهای، جزو ردههای سنی بین 20 تا 40 سال دستهبندی میشن. معمولا بهترین بازی فکری توی ژانرهای مختلف، اون قدری گیمپلی و مکانیزمهای پیچیدهای دارن که اصلا برای کودکان کم سن و سال مناسب نیستن!
طراحی و تولید بردگیم در سراسر جهان سالهاست که به یه صنعت بسیار گسترده و پرسود تبدیل شده و همین نشون میده که اقبال عمومی نسبت به بازی رومیزی چقدر زیاده. طبق آمار PR Newswire ، بازار بردگیم جهانی در یکی دو سال گذشته چیزی حدود 13 میلیارد دلار ارزش داشته که با شیوع کرونا و افزایش خرید مصرفکنندهها، پیشبینی میشه این رقم تا سالهای آینده چند برابر بشه.
از طرف دیگه با ورود بازی رومیزی به سیستمهای آموزشی، مدارس و آکادمیها و استفاده از اون به عنوان یه ابزار آموزشی، میتونه باعث بشه بازارهای جدیدی در سالهای نه چندان دور توی این حوزه ظهور کنه. بازار بردگیم ایران هم اخیرا با ورود تولیدکنندههای حرفهای و خوشفکر داره آروم آروم به شرایط مناسبی میرسه و قطعا میتونه آینده بسیار درخشانی داشته باشه.
پس بردگیم رو جدی بگیرید، از تجربه کردنش نترسید و مطمئن باشید از ورود به جهان بازی رومیزی پشیمون نخواهید شد. در نهایت این رو به یاد داشته باشید که بهترین بازی فکری اونیه که بهمون کمک کنه رشد کنیم و به نسخه بهتری از خودمون تبدیل بشیم.
بهترین بازی فکری چه فوایدی داره و بردگیم به چه درد میخوره؟
قطعا تفریح و خوشگذرونی یکی از مهمترین دلایل برای تجربه بازی رومیزی به حساب میاد، اما جدا از فان بودن، بردگیم فایدههایی داره که احتمالا تا حالا نشنیدید. این رو بدونید که یه بازی رومیزی خوب میتونه به تنهایی واسه شما یه دانشگاه باشه! سعی میکنیم در ادامه مهمترین فایدههای بردگیم رو بگیم و برای هر کدوم بهترین بازی فکری رو معرفی کنیم.
حتما برای شما هم پیش اومده که برای اولین بار توی جمعی قرار بگیرید که همه معذب هستن و هیچ کس هیچی نمیگه. انگلیسیها یه اصطلاحی دارن با عنوان «آیس بریکر» که به کارهایی میگن که میتونه سریع یه جمع خشک و جدی رو به یه دورهمی شاد و پرانرژی تبدیل کنه. بازی رومیزی یکی از بهترین آیس بریکرهاییه که مخصوصا برای فضاهای کاری یا خانوادگی خیلی خوب جواب میده. پیشنهاد ما بازی کدنیمز هست که جزو بهترین بازی فکری ژانر پارتی گیم حساب میشه. اگر هم آدمهای اون جمع خیلی افراد رسمی و خشکی نیستن، پی شوم رو بازی کنید که میتونه حسابی شما رو بخندونه.
تفکر منطقی، یه ویژگی مادرزادی نیست که فقط افراد خاصی اون رو داشته باشن، بلکه یه مهارته که آدمها باید در طول زمان اون رو یاد بگیرن و تمرین کنن. از اونجایی که متاسفانه چنین چیزی رو در هیچ مدرسه و دانشگاهی به شما یاد نمیدن، لازمه که از روشهای دیگهای تفکر مدیریتی رو یاد بگیرید؛ مثل بازی های استراتژیک
انواع بازی فکری بزرگسالان که در ژانرهای مختلفی توی بازار وجود دارن، بهترین ابزار برای این کار به حساب میان. تحقیقات علمی نشون میده وقتی بردگیم بازی میکنید، قسمتهای مختلف مغز که مربوط به حافظه و تفکر منطقی هستن تحریک میشن و بیشتر به کار میفتن. برای شروع میتونید با بازی سیطره کتان شروع کنید که هیچ وقت تکراری نمیشه.
فرقی نداره که چه شغل یا موقعیت اجتماعی داشته باشید. همه ما هر روز توی شرایطی قرار میگیریم که نیاز پیدا میکنیم با آدمهای دیگه مذاکره کنیم و اونها رو به انجام کاری که خودمون میخوایم متقاعد کنیم. توی چنین شرایطی همیشه آرزو میکنیم که کاش میتونستیم با زبونمون مار رو از لونه بیرون بکشیم!
خبر خوب اینه که بازی رومیزی میتونه چنین قدرتی رو در ما به وجود بیاره و تقویت کنه. چاینا تاون یا محله چینیها، یه بازی فکری درجه یکه که هرکسی بتونه بهتر مذاکره کنه و چونه بزنه، برنده میشه. پیشنهاد میکنیم چاینا تاون رو با اون رفیقای خوش زبون بازی کنید که بتونید بیشتر لذت ببرید و یاد بگیرید.
ذهن آدمها برای این که بتونه ایدهپردازی کنه نیاز داره تا به یک منبع وصل بشه و با ایدههای جدید تغذیه بشه. بردگیمهای زیادی وجود دارن که یه انتخاب عالی برای افزایش قدرت خلاقیت و تفکر انتزاعی هستن، اما بدون شک بهترین بازی فکری برای مواقعی که به بنبست ایده رسیدید، بازی دیکسیت یا در واقع نمونه دیگهی استوژیت هست. این بازی با تعداد زیادی تصویر خیالانگیز میتونه ذهن شما رو تا مدتها به خودش مشغول نگه داره. اگر توی محیط کاری قراره برای موضوعی جلسه طوفان فکری برگزار کنید، پیشنهاد میکنیم قبلش حتما یه دور دیکسیت بازی کنید تا ذهنتون حسابی گرم بشه.
استرس و اضطراب میتونه ذهن شما رو پیر کنه و چون این روزها همه ما به نحوی هر روز با هزارتا مشکل سر و کله میزنیم، لازم داریم تا ذهنمون رو از این همه فشار نجات بدیم و برای ساعاتی آرامش رو بهش تقدیم کنیم. بردگیم تاکنوکو و یا بازی اسب های تک شاخ با شخصیت های جذابشون میتونن استرس رو ازتون دور کنن و حال خوبی براتون به ارمغان بیارن. ترکیب همه این عناصر با هم حس خوبی از آرامش و لذت به شما میده که شاید توی دنیای واقعی نتونید تجربهاش کنید.
اگر تا حالا تجربههایی از جنس مدیریت و رهبری رو پشت سر گذاشته باشید، قطعا با ما موافق هستید که این سه ویژگی چقدر برای موفقیت و به ثمر رسیدن یک پروژه موثرن، و احتمالا با این حقیقت تلخ هم مواجه شدید که خیلی از ما توی مهارتهایی مثل هدفگذاری و تفکر بلندمدت بسیار ناتوان هستیم، چون تا حالا فرصتی برای کسب چنین مهارتهایی نداشتیم. دنیای بردگیم و بازی رومیزی میتونه به ما کمک کنه تا یاد بگیریم چطوری با منابع محدودی که داریم، بهترین نتیجهها رو بگیریم. بازی پاورگرید از بهترین بازی فکری توی این ژانره که شما رو وسط یه پروژه خرید و فروش نیروگاه برق قرار میده تا با منابع موجود و سرمایهای که دارید، تلاش کنید به شهرهای مختلف برق برسونید. این بازی با مکانیزمهای مختلفی که داره، شما رو حسابی درگیر میکنه و بهتون یاد میده که بدون عجله و با آیندهنگری، برای یک پیروزی بزرگ، قدمهای کوچک ولی موثر بردارید.
توی زندگی معمولی خیلی پیش نمیاد که بتونیم موقعیتهای مختلف رو تجربه کنیم و خودمون رو با چالشهای جدید روبهرو کنیم. همین یکنواختی و کسالت میتونه به مرور باعث کمحواسی و حتی آلزایمر بشه. اما با کمک بازی رومیزی میتونیم خودمون رو وسط تجربههایی قرار بدیم که شاید در واقعیت هیچ شانسی برای مواجهه با اونها نداشته باشیم. مثلا با بردگیم جیپور، در نقش تاجران هندوستانی قرار میگیریم که باید کالاهای باارزشی رو خرید و فروش کنن، با بردگیم وینگسپن میتونیم به تماشای پرندههای مختلف بریم و شرایط رو برای زندگیشون فراهم کنیم. با فتوسنتز به دنیای گیاهان میریم و باید برای بقا بجنگیم و در گلوم هیون، در نقش تعدادی شوالیه، به سرزمینهای دور حملهور میشیم و منابع با ارزش رو غارت میکنیم.
در پایان چندتا از بهترین بازی فکری های بزرگسالان رو بهتون معرفی میکنیم تا ببینید قراره در چه دنیای بزرگی غرق بشید… :
جادهی ابریشم به تمامی شهر هایی که توی مسیرش بودن رونق خاصی داد. یکی از این شهر های خوش شانس استانبول بود. حالا بازار استانبول یکی از پر رفت و آمد ترین بازار ها شده و به یکی از مراکر تجاری اصلی دنیا تبدیل شده. توی این بازار از گندم گرفته تا الماس و یاقوت خرید و فروش میشه. در بردگیم استانبول شما نقش یکی از تاجران بزرگ بازار این شهر رو دارید که با استفاده از منابع مالی، خدم و حشم و از مهم تر سیاست و استراتژیتون، برای افزایش مقدار داراییتون میجنگید.
پادشاه دنیای زیر آب از بین رفته، موج های خروشان باید کنترل شن ولی پادشاهی نیست تا اون ها رو سازماندهی کنه. وقتشه هر کس که ادعای قدرت و سیاست داره وارد رقابت برای به دست گرفتن حکومت دنیای تاریک و عمیق اقیانوس ها بشه. قدرتی که تخت پادشاهی به حاکم میده حریفان زیادی رو جلوی مسیر موفقیت شما قرار میده، پس تلاش کنید استراتژی درستی بچینید و از ابزارها و منابع موجودی که دارید استفادهی بهینه داشته باشید.
با زیاد شدن جمعیت بشر، تامین انرژی به یکی از بزرگ ترین مشکلات دولت ها و حکومت ها تبدیل شده. تعدادی از خبره ترین متخصصین برق دور هم جمع شدن تا ایده های خودشون برای تامین بهینه انرژی شهر ها رو به چالش بکشن. توی بازی فکری power grid شما باید بهترین و کم هزینه ترین روش ها برای تولید انرژی و پخش اون رو انتخاب، برنامه ریزی و اجرا کنید.
ما آدم ها تمام طول زندگی برای پول میجنگیم چون اون رو نیازی برای رسیدن به پله های بالاتر میدونیم. اما توی دنیای گیاهان، این موجودات سبز رنگ زندگی همین آدما، نور نقش پول رو ایفا میکنه. گیاهان همونقدر که ما برای پول میجنگیم، برای رسیدن به نور قراره انرژی مصرف کنن. هر گیاهی که به نور بیشتری دسترسی داشته باشه مسیر پیشرفت و رشد راحت تری رو جلوش میبینه.
توی بردگیم شگفتی های شرقی، یک سری جزایر در مشرق زمین وجود داره که شما با گسترش و احداث شعبات تجاری خودتون و حمل و نقل ادویه از طریق کشتی ها به یه عالمه امتیاز و شهرت می رسید. شما به عنوان یک بازرگان در بورد گیم شگفتی های شرقی بهترین فرصت زندگی خودتون رو بدست آورده اید تا به مال و اموال برسید!
اولین و معروفترین استاد معماری و عمارتگر مصر باستان کسی نبوده جز ایمهوتپ! گفته میشه ایمهوتپ عزیز مسئول ساخت و ساز اولین هرم در مصر “هرم دجسور” در ساغرا و کلا آدم خفنی بوده. سوال اینه که ایا شما میتونید با دستاوردهای اون مرحوم در ساخت و ساز بناهای مختلف در طول تاریخ رقابت کنید ؟ شـما کشـتی هایـی نیـاز داریـد کـه بلوکهـا و سـنگها رو بـه محـل هـای کارگاه سـاختمانی متفـاوت برسـونند ولـی شـما تنهــا کســی نیســتید کــه تصمیــم خواهیــد گرفــت کــه کجــا ایــن کشتیها و محموله هــا ارســال بشن
دنیای زیر زمین پر از اسراره؛ یا به گنج پنهانی بزرگی میرسید، یا بخت و اقبال با شما یار نیست و در تلهی نفرین گذشتگان اسیر میشید. ولی به ریسک رسیدن به زیرخاکی میارزه
قطار سریع السیری در حال حرکته و جانی خطرناکی رو داره منتقل میکنه. اما توی این قطار، آدمای مختلفی وجود دارن که بعضیا تلاش میکنن محافظین رو از بین ببرن و این جانی رو فراری بدن. باید تا آخرین ایستگاه صبر کرد…
در بازی وینگسپن شما نقش یه پرنده شناس، پژوهش گر پرندگان، پرنده دوست و کلکسیونر پرنده رو دارید که باید تعداد زیادی پرنده رو به زیستگاه خودشون هدایت کنید. توی این بازی هر شخص ماموریت داره با استراژی خودش و با ترکیب کارتهای پرندگان و زیستگاه ها، تعداد بیشتری امتیاز از تخم پرنده ها یا توکنهای غذا و کارت های ماموریت یا پاداش کسب کنه.
بردگیم هنر مدرن یه بازیه که توی ۴ دور برگزار میشه و بازیکنا در نقش موزه دارهایی هستند که در تلاشند که به بهترین و مناسب ترین قیمت معامله کنند. حالا توی هر دور بازی، بازیکنا تابلوهایی رو به حراج میذارند و توی پایان هر دور تابلوها فروخته میشه ! هرچی آثار یک هنرمند بیشتر به فروش بره توی اون راند از بازی ارزش و اعتبار هنری اون اثر بیشتر میشه و قیمت اش بالاتر میره
املاک و زمین ها، امروز قدرت محسوب میشن. از مستاجرین خودتون اجاره بگیرید، ملک هاتون رو گسترش بدین، با بقیه مبادله مالی تجاری کنید و سعی کنید در زندان نیوفتید تا زودتر ساختمون هاتون رو بسازید و پول های بانک رو به جیب بزنید.
بازی استوژیت و دیکسیت حرفشون یکیه: هر تصویری توی خواب و رویا که میبینیم رو میشه با بقیه هم به اشتراک بذاریم. فقط کافیه توش غرق شی…
دو جاسوس حرفهای وارد شهر شدن که رقیب همدیگه هستن. هر کدوم یه سری مامور عملیاتی دارن که باید لزوما از طریق تصاویر و رمزها با اونا ارتباط بگیرن. اگر فیلم The Departed براتون جذابه، کدنیمز بازی مخصوص شماست. ذهن خودتون رو به چالش بکشید:
غنیمت ها جمع شدند و حالا وقت تقسیم غنایم رسیده؛ اما این وسط یه جنگ داخلی شروع میشه و دوستان و دشمنان با هم زد و بند میکنن. باید با بلوف زدن و گاوبندی با بقیه، حقتون رو از تیم دیگه بگیرید…
یه شرکت فضایی ادعا کرده که در منظومه شمسی، نهمین سیاره رو کشف کرده و به دنبال اثبات اونه. حالا خدمهی فضاپیما و فضانوردان اون باید با یه کار تیمی، اسناد و مدارکی برای این ادعا جمع آوری کنن …
منطقه چینی ها تقسیم شده و زمین های اون داره به اربابان جدید واگذار میشه. حالا وقتشه که کارخونه ها توی زمین ها ساخته شن تا با این معاملهها، درامد هر شخص افزایش پیدا کنه…
بازارهای سهام و بورس در حال نوسان شدیده و تنها کسانی میتونن از این فرصت استفاده کنن که سهم های خودشون رو بشناسن. اگه با چنتا سیگنال میتونید بهترین تصمیم رو بگیرید، وارد بازی بشید…
افرادی که به تازگی به جزیره کاتان مهاجرت کردند؛ حالا باید با ساختن جاده، خونه و حتی شهر این جزیره رو توسعه بدن. برای ساختن این چیزا قطعا دست خالی نمیشه این همه کار کرد! برای ساخت و سازهای خودتون باید اونها رو از مناطق حاصل خیز جزیره برداشت کنید. هم چنین نیازهای خودتون رو می تونید از طریق برداشت منبع! مبادله با مهاجران دیگر و یا از بنادر جزیره تامین کنید. اولین بازیکنی که به ۱۰ امتیاز از ترکیب جاده ها خونه ها و شهرها و برخی کارت های امتیاز برسه برنده بازی میشه.
ارتش های جهان در حال پیشروی هستند و باید به جنگ ملحق بشیم. سپاه بزرگی در اختیار ماست تا جهان رو فتح کنیم؛ فقط باید علم اصول جنگ، مدیریت نیروها و کمی شانس داشته باشیم…
معامله کردن، همیشه باعث رشد نمیشه. توی بردگیم کهربا باید مراقب طلا و جواهراتتون باشید و از اونا بیشتر بسازید تا خرید و فروش براتون ساده تر شه. اینجاست که اشراف زاده ها میان سراغتون…
منابع به شما کمک خواهند کرد تا قلمرو خودتون رو مقتدر تر از قبل بسازید و برای جنگ های بزرگتون آماده بشید. مهم اینه که ساختن عجایب هفتگانه در سرزمینتون، میتونه شانس شما رو چندین برابر کنه…
مزدوران دست به غارت میزنن؛ ولی این بار دست اونا خیلی باز خواهد بود تا سیاهچاله ها و هیولاهای زره پوش رو در تاریک ترین گوشهی دنیا پیدا و نابود کنن…